Vragen en antwoorden

Inzending 1 – d.d. 10-11-2023 en 28-11-2023

Hoe hoog worden de gebouwen?
De appartementengebouwen bestaan uit drie woonlagen, met een maximale hoogte van 10 meter.

Wij hebben onze woning destijds gekocht waarbij we wisten dat er bestemming kantoren op de grond zat wat zou betekenen dat we in de weekenden geen/nauwelijks overlast hebben. Dit zal aanzienlijk toenemen, hoe gaat u ons hiervoor compenseren?
Wat er ten tijde van de aankoop van uw woning is verteld is ons niet bekend. De bestemming ‘kantoren’ is niet van toepassing (geweest) op het plangebied.

Onze woning heeft nu een vrije ligging aan de achterzijde. Dit zal verdwijnen waardoor onze woning in waarde zal dalen. Hoe gaat u ons hiervoor compenseren?
Als u van mening bent dat uw woning minder waard wordt, kunt u de daarvoor bestemde procedure doorlopen om eventuele compensatie aan te vragen bij de gemeente.  

Kan er aan de achterzijde van het perceel aangrenzend aan de tuinen van de woningen aan de Schoolsticht een hoge groen afscheiding worden geplaatst, ter beperking van inkijk in die tuinen en aantasting van het woongenot?
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren. 
 

Inzending 2 – d.d. 10-11-2023 en 30-11-2023

Welke alternatieven zijn er overwogen voor invulling van het terrein?
Er zijn verschillende alternatieve invullingen overwogen met appartementen, grondgebonden woningen en combinaties daarvan. Er is zowel landelijk als lokaal een grote behoefte aan betaalbare woningen voor onder andere starters en éénpersoonshuishoudens. Met het huidige planvoornemen valt ruim 90% van de nieuwe woningen binnen de categorie betaalbare koop. het beoogde woningbouwprogramma in combinatie met de daarbij behorende prijscategorieën is door de gemeente positief ontvangen en beoordeeld.

Naar welke jaar en maand van oplevering wordt er nu gestreefd?
Wij streven er naar om de bestemmingsplanprocedure uiterlijk eind december op te starten. Als alles volgens planning verloopt, zou er medio 2025 gestart kunnen worden met de bouwwerkzaamheden. Oplevering van de woningen zou in dat geval omstreeks eind 2026/begin 2027 zijn.

Sinds wanneer is dit plan eigenlijk in de maak en waarom zijn omwonenden niet eerder hierbij betrokken en geïnformeerd om een bijdrage te kunnen leveren over een waardevolle invulling van het terrein?
In maart 2023 hebben wij een overeenkomst gesloten met de eigenaar voor de herontwikkeling van het perceel. In de daaropvolgende periode hebben wij het initiatiefplan uitgewerkt en besproken met de gemeente Dongen. Na akkoord van de welstandscommissie is het plan aan de buurt gepresenteerd.

Waarom ontvangen we slechts 10 dagen voor de informatie avond schriftelijk informatie en niet eerder?
Op 30 oktober is het plan in de welstandscommissie van de gemeente Dongen akkoord bevonden. Dit akkoord staat aan de basis van de omgevingsdialoog en in de week hierna hebben wij het participatieplatform vormgegeven. Op 8 november zijn de brieven bezorgd bij de directe omwonenden van het plangebied en vanaf dit moment is tevens het participatieplatform online geplaatst.

De omgevingsdialoog is een informeel traject. Het houden van een informatiebijeenkomst is dus geen vereiste, maar deze avond is ter aanvulling op het informatieplatform georganiseerd om omwonenden ook persoonlijk te woord te kunnen staan.

De tijd om nieuwe vragen online in te dienen is erg kort met een einddatum 1 december. Ik vind het wenselijk dat we als buurtbewoners zeker een maand meer tijd moeten kunnen nemen.
Omwonenden hebben ruim 3 weken de tijd om het reactieformulier in te dienen. Op basis van de ingezonden reacties, bekijken we of de plannen nog aangepast kunnen worden. Hierna wordt het ontwerpbestemmingsplan (al dan niet gewijzigd) gedurende 6 weken ter inzage gelegd. In deze periode kunt u uw formele 'zienswijze' kenbaar maken aan de gemeente.

Wat is de streefdatum voor het indienen van de aanvraag voor het aanpassen van het bestemmingsplan?
Zie beantwoording lid b.

Welke maatregelen zullen er vanuit de bouw genomen worden om na oplevering een veilig terrein te waarborgen en alle mogelijke vormen van overlast te beperken?
Tijdens de bouwfase wordt het volledige terrein met bouwhekken afgesloten. Na oplevering blijft het perceel privé terrein van de Vereniging van Eigenaren. Indien de VvE overlast ondervind op het terrein, zijn zij vrij om er voor kiezen om het terrein af te sluiten.

Waarom niet 25 ipv 50 parkeerplaatsen zodat er minder verkeer en overlast plaats kan vinden, zeker met de aangegeven verwachting van éénpersoonshuishoudens en senioren? Het kost onnodig veel ruimte voor groen en slechts 2 huizen verder is een geheel parkeerterrein waar zelden veel auto’s staan.
Het aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op de parkeernormen van Gemeente Dongen. Hierbij is uitgegaan van de maximale norm per woningtype. Wij zullen met de gemeente in overleg gaan of het bespreekbaar is om af te wijken van het gemeentelijk beleid en het aantal parkeerplaatsen te verminderen. Hiervoor is dus medewerking van de gemeente vereist.

Kunnen de hoofdingangen niet aan de voorkant of zijkant zodat het parkeerterrein alleen toegankelijk gemaakt kan worden voor bewoners. Met het huidige ontwerp ontstaat er onnodig verkeer en overlast.
Aan de voorzijde van het terrein aan de Bolkensteeg willen we het groene karakter behouden. Het parkeren is daarom volledig gesitueerd achter de bebouwing, om het zicht op de auto’s vanuit de Bolkensteeg weg te nemen. Bij nieuwe ontwikkelingen dienen zowel bewoners als bezoekers op eigen terrein te parkeren.

Het verplaatsen van de entree partij naar de voor- of zijgevel zorgt voor onnodige looproutes van het parkeerterrein naar de entreepartij en gaat ten koste van de groenzone nabij de nieuwe in- en uitrit. Daarnaast dienen bij nieuwe ontwikkelingen zowel bewoners als bezoekers op eigen terrein te parkeren. Verplaatsing van de entreepartij zorgt dus niet voor minder verkeer en overlast.

Het natuurlijke groene karakter lijkt grotendeels verloren te gaan voor de aangrenzende bewoners van de Schoolsticht. Kan er meer groen op het terrein ingepland worden en gebruik gemaakt worden van de volgroeide bomen die er al staan, eventueel door ze te verplaatsen?
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. Daarbij is er onder andere een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren.

Zie beantwoording 2.1 lid h. Indien vermindering van de parkeernormen bespreekbaar is, ontstaat er meer ruimte voor groen op het parkeerterrein. Met uitzondering van de Lindebomen aan de Bolkensteeg staan er verder geen waardevolle bomen op het terrein die geïntegreerd dienen te worden bij de toekomstige terreininrichting.

Kan er aan de achterzijde meer gedaan worden met een groene gevel, zowel voor de uitstraling als een duurzamer karakter? Het geheel ziet er nu nogal als een grote stenen kolos uit.
Er is gekozen voor baksteenarchitectuur en dit (schets)ontwerp is akkoord bevonden de commissie Welstand van de gemeente Dongen. Groene gevels zijn niet voorzien.

Het idee van een privacybuffer doormiddel van bergingen klinkt goed bedacht, maar des te hoger des te meer opgesloten gevoel in onze achtertuin, ook door het verminderen van licht. Bovendien is er geen mogelijkheid meer tot eventueel onderhoud aan schuttingen en bijgebouwen via de achterzijde. Kan er een ruime groenbuffer komen tussen de bergingen en tuinen aan de Schoolsticht om die nadelen te voorkomen?
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren.

Welke verdere maatregelen zullen er genomen worden om de privacy van de woningen aan de schoolsticht te behouden, met name dat de inkijk vanuit de eerste en tweede etage niet mogelijk is door bezoekers vanuit algemene ruimten.
Alle woonvertrekken van de appartementen zijn georiënteerd op de Bolkensteeg. Aan de achterzijde van het gebouw bevinden zich slechts slaap- en badkamers van de nieuwe woningen.

De algemene ruimte grenst met het vluchttrappenhuis aan de achtergevel van het gebouw. Alle voordeuren bevinden zich in de kern van het gebouw. Voor deze indeling is bewust gekozen om het verticaal verkeer langs de achtergevel grotendeels te beperken, waardoor ook de inkijk vanuit de algemene ruimten beperkt is.  

Een appartementencomplex van 3 verdiepingen past naar onze mening niet tussen de karakters van omliggende woningen. 2 verdiepingen lijkt ons passender, is dit überhaupt als een optie overwogen?
De bouwhoogte van de nieuwe appartementen refereert onder andere naar de bouwhoogte van diverse kantoorgebouwen nabij het plangebied. Zowel de gemeente als de onafhankelijke welstandscommissie vindt de bebouwing passend in het straatbeeld.

Hoe gaat er gewaarborgd worden dat er een eerlijke verdeling tussen starters, eenpersoonshuishoudens en senioren zal plaatsvinden?
Bij verkoop van de woningen zijn alle kandidaten gelijkwaardig. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van leeftijd, huishoudenssamenstelling of woonsituatie.

Kan er niet beter ingezet worden op alleen betaalbare appartementen voor senioren? Dit verlaagt het potentieel overlast enorm, er is veel vraag naar en er komen meer woningen vrij voor starters.
Zie beantwoording lid o.

Na het insturen van onze eerste vragen en het deelnemen aan de informatiebijeenkomst, vinden wij het prettig schriftelijk nog een keer onze zorgen uit te drukken. Deze worden met name gevoed door de waarde die wij hechten aan onze plek in het dorp Dongen. Het is voor ons een bewuste keuze geweest uit een drukke stad te verhuizen naar een mooie nieuwbouw hoekwoning met een rustig gelegen tuin in een groene omgeving. Zeker met het behoud van een lage erfafscheiding kunnen we er extra van genieten, zelfs zonder enige zorgen over privacy.

Na het ontvangen van het eerste schriftelijke bericht van de Bunte voelden we ons echter zwaar teleurgesteld, maar ook enigszins onder druk gezet. Voor een proces dat blijkbaar al lang in de pijpleiding zit, hadden wij graag eerder op een positieve manier willen participeren. Echter zijn wij en vele gezinnen om ons heen terechtgekomen in een stroomversnelling betreffende het bestemmingsplan, terwijl we in een van de voor ons drukste periodes van het jaar zitten.

Sinds dat we hier wonen hebben wij al onze betrokkenheid getoond met Dongen door bijvoorbeeld deel te nemen aan bijeenkomsten over de omgevingsvisie Dongen. Jammer genoeg zien we maar weinig punten die wij destijds hebben aangedragen terug in het plan van de Bunte. We vinden het logisch dat het perceel ingezet gaat worden voor bestemming wonen. Echter hadden wij heel andere verwachtingen bij de invulling die ook volledig passen in de omgevingsvisie van Dongen. 
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren. 
 

Inzending 3 – d.d. 29-11-2023

Naar aanleiding van het wijzigen van het bestemmingsplan aangrenzend aan onze tuin, willen wij graag onze bezorgdheid uiten. Zeven jaar geleden hebben wij ons droomhuis gebouwd aan de Schoolsticht 55. Deze locatie hebben wij destijds bewust gekozen vanwege het aangrenzende braakliggende terrein met de bestemming Tuin. Volgens het ten tijde van koop fungerende bestemmingsplan was het mogelijk om tot maximaal 2 meter hoog andere bouwwerken ten dienste van de bestemming te realiseren. Wat uiteraard nooit boven onze erfafscheiding uit zou komen gezien het hoogte verschil. Het groene decor achter onze tuin, bestaande uit prachtige bomen en struiken, heeft ons dan ook altijd een fantastisch uitzicht en privacy geboden.
Gezien het feit dat het plangebied een braakliggend terrein betreft en het zich in een bebouwde omgeving bevind, had u kunnen verwachten dat er op den duur een woningbouwontwikkeling plaats zou kunnen vinden.

Helaas lijkt dit te veranderen door de plannen van de Bunte. Het huidige voorstel omvat de realisatie van twee appartementencomplexen voor 25 woningen met 25 schuurtjes en 50 parkeerplaatsen, direct grenzend aan onze tuin. Wij vinden het daarom ook spijtig om dit te moeten vernemen via een brief en hadden participatie met de direct omwonenden niet meer dan fatsoenlijk gevonden. Helaas is ook de deadline welk u stelt erg krap en onrealistisch in de tijd waarin wij leven, een reactie termijn van 6 weken was niet meer dan realistisch geweest om een wel overwogen reactie te kunnen geven op een ingrijpende wijziging in onze leefomgeving waar nog bijkomt dat wij pas op 18 november terugkwamen van vakantie en slechts drie weken hebben om ons te verdiepen in wat ons was overkomen.
Het participatietraject bestaat uit een digitaal informatieplatform en een begeleidende informatiebijeenkomst. Dit is een gebruikelijke manier om buurtbewoners te informeren over nieuwe plannen, nadat de gemeente akkoord is met het initiatiefplan. Daarnaast kunnen individuele kwesties in persoonlijke gesprekken tussen omwonenden en initiatiefnemer nog nader besproken worden.

Omwonenden hebben ruim 3 weken de tijd om zich in te lezen op het digitale platform, de informatiebijeenkomst bij te wonen, vragen te stellen aan de initiatiefnemer en/of het reactieformulier in te vullen op de website. Op basis van de ingezonden reacties, bekijken we of de plannen nog aangepast dienen te worden. Hierna wordt het ontwerpbestemmingsplan (al dan niet gewijzigd) gedurende 6 weken ter inzage gelegd. In deze periode kunt u uw formele 'zienswijze' kenbaar maken aan de gemeente.

We kunnen bijna niet geloven dat er 25 woningen op dit kleine stukje grond worden gebouwd, met alle mogelijke overlast van dien. Los van het feit dat 25 woningen erg veel is, is een factor van 2 voor parkeerplaatsen onrealistisch, vooral gezien het feit dat er 15 éénpersoonswoningen in de plannen zijn opgenomen. Voor deze woningen zou ten minste de laagste parkeernorm van toepassing moeten zijn. We zouden graag zien dat de ruimte die bespaard wordt in verharding, wordt opgevuld met hoge groenvoorziening (bomen). Dit is belangrijk om de te verwachten hittestress, als gevolg van de verandering van groenstrook naar bestrating, te verminderen en natuurlijke infiltratie van regenwater in de grond te stimuleren. 
Het aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op de parkeernormen van Gemeente Dongen. Hierbij is uitgegaan van de maximale norm per woningtype. Wij zullen met de gemeente in overleg gaan of het bespreekbaar is om af te wijken van het gemeentelijk beleid en het aantal parkeerplaatsen te verminderen. Indien dit bespreekbaar is, is er meer ruimte voor groen op het parkeerterrein.

Ook zouden we graag zien dat het trappenhuis voorzien wordt van melkglas om onze privacy en veiligheid te garanderen.
De algemene ruimte grenst met het vluchttrappenhuis aan de achtergevel van het gebouw. Alle voordeuren bevinden zich in de kern van het gebouw. Voor deze indeling is bewust gekozen om het verkeer langs de achtergevel grotendeels te beperken, waardoor ook de inkijk vanuit de algemene ruimten beperkt is.  

Het toepassen van melkglas in het trappenhuis verandert niets aan het aspect veiligheid. We sluiten we niet op voorhand uit dat er mogelijk melkglas toegepast kan worden om de privacy te waarborgen. Het is niet wenselijk om geen daglicht in de algemene ruimten binnen te krijgen, daarom zullen we ten tijde van de aanvraag omgevingsvergunning bekijken of er, en zo ja welke raampartijen in aanmerking komen voor de toepassing van melkglas.

Desondanks staan wij positief in het leven en proberen we naar een passende oplossing te zoeken waar we mee kunnen leven. Daarom willen we graag in dialoog gaan met de Bunte. Tijdens de informatieavond werden we vriendelijk te woord gestaan en gaven jullie aan bereid te zijn om mee te denken in oplossingen. De komst van de appartementen zorgt namelijk voor inkijk in onze tuin, woonkamer en slaapkamers, wat voorheen niet het geval was en ook niet te voorzien was. Daarnaast verdwijnt het prachtige groene landschap achter onze tuin, dat momenteel een heerlijk open en groen karakter heeft. De vrijheid aan de achterzijde maakt de tuin qua beleving groter.
Gezien het feit dat het plangebied een braakliggend terrein betreft en het zich in een bebouwde omgeving bevind, had u kunnen verwachten dat er op den duur een woningbouwontwikkeling plaats zou kunnen vinden.

Beide problemen kunnen naar onze mening worden opgelost door een groenstrook van minimaal 2 meter achter onze tuin te realiseren, tussen de schuurtjes en onze schutting. Deze oplossing is wellicht alleen noodzakelijk voor de 5 woningen aan de Schoolsticht die direct grenzen aan het bouwkavel, aangezien de andere woningen gescheiden zijn door een brandgang. Deze groenstrook is voor ons van cruciaal belang, aangezien we aan de achterzijde van onze tuin geen mogelijkheid meer hebben om bomen (in de vorm van leilindes) te plaatsen. Het planten van bomen is essentieel om inkijk vanuit de appartementen te verminderen en onze privacy te borgen en ons uitzicht te verbeteren. Bovendien biedt het de mogelijkheid om struiken te plaatsen om de schuurtjes te camoufleren, zodat het uitzicht vanuit de tuin en woonkamer onveranderd blijft.
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren.

Daarnaast is er een hoogteverschil tussen onze tuin (+3.55m NAP) en het bouwkavel (+2.99m NAP) (Bron: ahn.nl). Onze schutting en overkapping zijn gefundeerd op staal, waardoor de schuurtjes niet direct tegen ons kavel geplaatst kunnen worden zonder een grondkering. De meest natuurlijke en goedkoopste oplossing zou een natuurlijk talud zijn, dat gerealiseerd kan worden in de groenstrook, mits deze minimaal 2 meter breed is en over de gehele lengte van ons perceel loopt.
Het oplossen van hoogteverschillen van het plangebied ten opzichte van de omliggende percelen en bebouwing vindt plaats in de verdere civiele uitwerking van het initiatiefplan. Dit gebeurt altijd in goed overleg met de gespecialiseerde afdeling(en) binnen gemeente Dongen en de eigenaren van de aangrenzende percelen. 
 

Inzending 4 – d.d. 29-11-2023

Als eerste hadden wij verwacht dat er in de toekomst eventueel kantoren gebouwd zouden worden net zoals vooraan in de Bolkensteeg. Nu zijn de plannen er voor woningbouw. 24 uur per dag bedrijvigheid is toch wel een behoorlijke inbreuk op de privacy die wij hier gewend zijn. Drie hoog! Behoorlijk hoog vergeleken met de bouw vooraan de Bolkensteeg. 
De bouwhoogte van de nieuwe appartementen refereert onder andere naar de bouwhoogte van diverse kantoorgebouwen nabij het plangebied. Zowel de gemeente als de onafhankelijke welstandscommissie vindt de bebouwing passend in het straatbeeld.

Waar wij ons het meest aan irriteren zijn de schuurtjes die in de tekening pal tegen de erfgrens aangezet worden. Schuurtjes van 2.60 meter hoog; die steken met kop en schouders boven ons bestaande hekwerk uit. Wij missen heel het groene en duurzame aspect in het plan en dit terwijl het een terugkerend thema van de maatschappij van nu is.
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren. 
                                                                                                                     
Onze wens zou zijn om zelf een stukje grond te kopen zodat wij de inkijk tegen kunnen gaan middels het planten van hoge bomen. Dus meer hoog groen tussen de huizen aan de Schoolsticht en het project van de Bunte, meer klimaatadaptief en wat minder verstening. Meer groen draagt niet alleen bij aan klimaatadaptatie maar is ook beter voor de biodiversiteit en de gezondheid. 
Zie beantwoording lid b.

Een andere optie zou zijn om een groenstrook/groene zone aan te leggen tussen de erfgrens en het project van de Bunte, welke wij in eigen beheer bij kunnen houden. Ook hier veel groen en hoge bomen tegen de inkijk en bovengenoemde punten als argumenten.
Zie beantwoording lid b.

Ook zijn wij van mening dat er wel ERG veel parkeerplaatsen komen te liggen. Blijkbaar is dit de maximale norm, dus wij hopen dat hier opnieuw naar gekeken gaat worden en dat de gemiddelde of minimale norm gehanteerd zal gaan worden.
Het aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op de parkeernormen van de gemeente Dongen. Hierbij is uitgegaan van de maximale norm per woningtype. Wij zullen met de gemeente in overleg gaan of het bespreekbaar is om bij de betaalbare woningtypes af te wijken van het gemeentelijk beleid en voor deze woningen het aantal parkeerplaatsen te verminderen. Wij zullen daarbij ook onze commerciële belangen afwegen.

Zijn jullie ervan op de hoogte dat er aan de Bolkensteeg (naast nr 41) 15 parkeerplaatsen liggen? Dit alles op loopafstand van nog geen 100 meter. Deze worden hooguit door 2 auto's gebruikt. Alle overige plaatsen zijn altijd vrij! Al jaren!
Zie beantwoording lid d. Wij zullen het bovenstaande meenemen in het overleg met de gemeente. 
 

Inzending 5 – d.d. 29-11-2023

Ik kan mij vinden in het bouwen van meer woningen en het daarvoor veranderen van het bestemmingsplan om zodoende aan de woningbehoefte te voldoen. Echter wordt door deze bouw de situatie anders met als gevolg dat er nu “inkijk” ontstaat vanuit de nieuwe appartementen in onze tuin maar mogelijk ook onze benedenverdieping. Dat kan eenvoudig verholpen worden door hoge/grote groene afscheiding te plaatsen dusdanig dat het zicht gebroken wordt. Onder die voorwaarden heb ik geen enkel probleem met het plan. Mijn verzoek is dan ook om het plan dusdanig aan te passen dat dit meegenomen wordt. Kunt u dit bevestigen?
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren. 
 

Inzending 6 – d.d. 30-11-2023

Bij de bijeenkomst aangegeven, dat mijn uitzicht tegen een schuur aankijkend niet wenselijk is. Dit zou zeker voor waardevermindering van de woning kunnen zijn. 
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren.

Als u van mening bent dat uw woning minder waard wordt, kunt u de daarvoor bestemde procedure doorlopen om eventuele compensatie aan te vragen bij de gemeente.  

Tevens de hele parkeerstrook, met 50 parkeerplaatsen een ideale plek kan vormen voor hangjongeren/drugsdealers. 50 parkeerplekken mijn inziens ook veel te ruim is voor 25 appartementen. 
Het aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op de parkeernormen van Gemeente Dongen. Hierbij is uitgegaan van de maximale norm per woningtype. Wij zullen met de gemeente in overleg gaan of het bespreekbaar is om af te wijken van het gemeentelijk beleid en het aantal parkeerplaatsen te verminderen.

Het parkeerterrein betreft na realisatie een privé terrein in eigendom van de Vereniging van Eigenaren van de nieuwe woongebouwen. Het privéterrein is uitsluitend bestemd voor het gebruik van bewoners en/of bezoekers van de  nieuwe woningen. Doordat er een woongebouw gerealiseerd wordt, met de entree aan de achterzijde, vindt er vanzelfsprekend sociale controle plaats.

Problemen met hangjongeren en/of drugsdealers worden niet verwacht. Indien deze situatie zich onverhoopt toch voordoet, kan de VvE besluiten het terrein af te sluiten middels een toegangspoort of hekwerk. 
 

Inzending 7 – d.d. 30-11-2023

Wij vinden het erg vervelend dat er voornemens zijn om een appartementencomplex te gaan bouwen, waarbij behoorlijk veel appartementen vanuit de woonkamer en/of balkon rechtstreeks in een groot deel van onze tuin kijken. Kan er nagedacht worden over een ander soort woningbouw, zoals in de wijk Beljaert, waardoor de inkijk sterk verminderd.
In maart 2023 heeft de gemeente Dongen getekend voor de SBRT-woondeal 2022-2030. Hierin staat onder andere dat nieuwe plannen bij moeten dragen aan de doelstelling van 2/3 betaalbaar. Woningbouw zoals in de wijk Beljaert past in de huidige economie niet binnen deze prestatieafspraken, dergelijke woningen vallen tegenwoordig in de categorie ‘dure koop’. Het huidige initiatiefplan levert een aanzienlijke bijdrage aan de vraag naar betaalbare woningen, aangezien ruim 90% van de nieuwe woningen in de categorie ‘betaalbare koop’ valt.

Daarnaast hebben wij een speciale, geluidswerende schutting gezet om het geluid van de weg te verminderen. Door zo'n massaal en hoog gebouw neer te zetten zijn wij bang dat we door weerkaatsing van het geluid veel meer geluidsoverlast gaan krijgen. Zeker omdat De Bolkensteeg hier op zijn smalst is.
Het direct geluid van de weg is in deze situatie bepalend en de reflectiebijdrage ondergeschikt. De reflectiebijdrage zal in de praktijk 0-1 dB bedragen als het wordt uitgerekend. In veel gevallen wordt in de ruimtelijke ordening gesteld dat een toename van niet meer dan 1,5 dB niet waarneembaar is.

Bovendien vinden wij de geplande woningbouw niet passen tussen twee wijken in waar verder een dergelijke hoogbouw niet te vinden is.
De bouwhoogte van de nieuwe appartementen refereert onder andere naar de bouwhoogte van diverse kantoorgebouwen nabij het plangebied. Zowel de gemeente als de onafhankelijke welstandscommissie vindt de bebouwing passend in het straatbeeld.

Worden wij op de hoogte gehouden van mogelijke wijzigingen i.v.m. wat we aangeven of is er niet een echte dialoog mogelijk en zijn jullie voornemens dit sowieso door te zetten?
Alle reacties worden voorzien van beantwoording en dit wordt vastgelegd in een participatieverslag. Niet alle reacties zullen leiden tot een aanpassing van het initiatiefplan. Er dient een zorgvuldige belangenafweging plaats te vinden. Het participatieverslag wordt op de website gepubliceerd en tevens als bijlage bijgevoegd bij het ontwerpbestemmingsplan. Reacties die leiden tot een wijziging van het ontwerp, zullen direct verwerkt worden in het ontwerpbestemmingsplan.

Wij streven er naar om de bestemmingsplanprocedure uiterlijk eind december op te starten. De officiële bekendmaking van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan wordt aangekondigd in de informatiekrant. De informatiekrant wordt iedere 2 weken huis-aan-huis verspreid en is tevens digitaal in te zien. 
 

Inzending 8 – d.d. 01-12-2023

Bedankt voor de brief die jullie gestuurd hebben en voor de georganiseerd informatieavond. Jullie zullen wellicht begrijpen dat wij bij het lezen van de brief behoorlijk geschrokken waren en even moesten wennen aan het idee dat het mooie stukje groen achter onze woning mogelijk ingevuld gaat worden met woningbouw. We maakte ons eigenlijk direct zorgen over onze privacy. Met veel vragen zijn we naar de informatieavond in de Cammeleur gegaan. Wij zijn hier erg prettig geholpen, onze vragen zijn beantwoord en er werd ook mee gedacht.

Waar wij ons dus echt nog wel zorgen over maken is de privacy van ons woongenot. Ondanks de buffer met de bergingen denken we dat er toch een behoorlijke inkijk zou kunnen zijn van de appartementen (zeker vanaf de 3e verdieping). Wellicht niet de gehele dag maar het is wel mogelijk. Natuurlijk zijn we ons er ook van bewust dat er nieuwe woningen moeten komen en hebben we liever appartementen op 21 meter afstand van onze achtertuin dan een hofje met woningen die direct aangrenzend van onze woning liggen. Toch zouden we samen willen kijken naar een oplossing zodat onze privacy toch (zo veel mogelijk) geborgd kan worden. Wij hebben hier ook meerdere suggesties voor en hopen dat u bereid bent deze serieus in te passen in het plan of om hierover met ons het gesprek aan te gaan:

We zouden bij voorkeur zo min mogelijk ramen hebben aan de achterzijde van het gebouw wensen. 
In het ontwerp is rekening gehouden met het aantal ramen en de positie daarvan. Alle woonkamers en buitenruimten zijn georiënteerd op de Bolkensteeg, waardoor inkijk vanuit deze ruimten niet mogelijk is. Daarnaast bevinden de slaap- en badkamers van slechts 2 appartementen per woonlaag, per woongebouw aan de achterzijde, dit om inkijk verder te beperken. Het trappenhuis grenst aan de achtergevel, overige gangzones in de algemene ruimten zijn inpandig en grenzen niet aan de buitengevel.

Kunnen jullie mooie volwassen bomen plaatsen in het plan (bij voorkeur verspringend in de ruimte) die bij voorkeur het hele jaar (of zo goed als het hele jaar) groen blijven en een mooie grote kroon hebben. Wij denken hier ook graag over mee.
We hebben de omgevingsdialoog voortgezet en daarbij de terreininrichting in het ontwerp aangepast. De bergingen aan de achterzijde van de Schoolsticht zijn anders op het perceel gepositioneerd om een betere overgang naar de achterburen te creëren. Daarnaast is er een groenzone toegevoegd tussen de parkeervakken en de buitenbergingen. Deze groenzone zal ingevuld worden met leibomen om inkijk te verminderen en de privacy richting de woningen aan de Schoolsticht te verbeteren. 
 

Inzending 9 – d.d. 01-12-2023

Een belangrijk bezwaar bij de planvorming is de erg korte reactietermijn van 9 werkdagen na de presentatie door de Bunte op 20 november. Dit gaat in tegen de omgevingsvisie van de gemeente die inwoners een sleutelrol toekent bij het creëren van een mooie leefbare omgeving en participatie op dit onderdeel hoog in het vaandel voert. Het verbaast daarom wel uitgenodigd te worden voor een dialoog waarbij uitgangspunt en resultaat als min of meer vaststaand worden gepresenteerd. De Welstandscommissie van de gemeente Dongen zou het initiatiefplan zelfs al hebben goedgekeurd.
Het participatietraject bestaat uit een digitaal informatieplatform en een begeleidende informatiebijeenkomst. Dit is een gebruikelijke manier om buurtbewoners te informeren over nieuwe plannen, nadat de gemeente akkoord is met het initiatiefplan.

Omwonenden hebben ruim 3 weken de tijd om het reactieformulier in te dienen. Op basis van de ingezonden reacties, bekijken we of de plannen nog aangepast dienen te worden. Niet alle reacties zullen leiden tot een aanpassing van het initiatiefplan. Er dient een zorgvuldige belangenafweging plaats te vinden. Hierna wordt het ontwerpbestemmingsplan (al dan niet gewijzigd) gedurende 6 weken ter inzage gelegd. In deze periode kunt u uw formele 'zienswijze' kenbaar maken aan de gemeente.

Bij de presentatie van de plannen voor het perceel aan de Bolkensteeg door de Bunte zijn veel tegenstrijdige belangen naar voren gekomen. Dit geeft aan dat het vooralsnog een omstreden plan is. 
Binnenstedelijke (her)ontwikkeling is vaak complex door de belangen van verschillende omwonenden. Wij hebben getracht om een plan te maken waarbij rekening is gehouden met de belangen van alle aangrenzende omwonenden. Daarnaast spelen er diverse andere belangen, beleidskeuzes en wetgeving die afgewogen dienen te worden.

De luchtfoto van het plangebied laat een gelijkmatig gespreide omliggende bebouwing zien van woningen met een tot twee bouwlagen en een zolderetage. De geplande bouwwerken wijken hier in vormgeving en hoogte radicaal van af.
Aan de Bolkensteeg staan meerdere gebouwen op korte afstand (ca. 50 meter) met een gelijke bouwhoogte, bestaande uit drie bouwlagen. Zowel de gemeente als de onafhankelijke welstandscommissie vindt de bebouwing passend in het straatbeeld. Wij zijn dan ook van mening dat van een radicale afwijking geen sprake is.

De bebouwing rond het plangebied bestaat uit woningen met kap. Er is wel bebouwing met drie bouwlagen aan de Bolkensteeg, maar die ligt aan het einde bij het – zelf ook hoge – gemeentehuis aan de Hoge Ham. De niet zo ver van het plangebied aan de Bolkensteeg gelegen kantoorpanden, die op zich uiteraard geen referentie kunnen zijn voor woningbouw, zijn voor de overgrote meerderheid slechts twee bouwlagen hoog en hebben veel tussenruimte. 
De drie dichtstbijzijnde kantoorgebouwen vormen qua functie geen referentie, maar wel qua bouwhoogte en massa. De tussenruimte tussen deze drie kantoren betreft ca. 6 meter.

De omwonenden zijn niet tegen bebouwing van het perceel en ondersteunen een evenwichtige ontwikkeling binnen de geldende parameters voor de directe omgeving van het gebied.
1.    Belangrijk is dat de Bolkensteeg zelf de belichaming is van de ontwikkeling van het slagenlandschap met zijn typische laanbeplanting en flankerend streekeigen houtachtig struikgewas. 
2.    Het plangebied is een resterend stuk natuur dat deel uitmaakt van het oorspronkelijke ruimtelijke kader van de Bolkensteeg. 
3.    De omliggende woonhuizen zijn deels traditioneel en deels recent, met als kenmerkend gegeven één tot twee bouwlagen en een zolderetage. 
4.    Het open karakter van de omgeving zou ondersteund moeten worden in plaats van door massieve woonblokken te worden afgesloten. 
5.    De schaal en functie van de directe omgeving behoren leidend te zijn. Bouwvolumes dienen in maat en onderlinge afstand te passen in de omgeving.
6.    Verkeers- en sociale veiligheid dienen vertrekpunten te zijn en geen open einden van het ontwerp.
7.    Onverharde oppervlakken krijgen waar mogelijk prioriteit.
8.    Groenvoorziening is voor de Bolkensteeg geen willekeurig onderdeel van de buitenruimte, maar een bepalend aspect van het overgangsgebied tussen het slagenlandschap/buitengebied en de meer geconcentreerde bebouwing in het centrum.
De punten die u hierboven omschrijft onder de leden 1 t/m 8 staan omschreven vallen onder de verantwoordelijkheid en beoordeling van de gemeente Dongen. Het gepresenteerde plan is door diverse afdelingen binnen de gemeente beoordeeld en akkoord bevonden.

Naast het hierboven genoemde zijn er ongetwijfeld nog tal van punten die ook serieuze aandacht vereisen. De reeds ingevulde plandelen verdienen in ieder geval serieuze heroverweging. 
Zie beantwoording 9 lid e.

Het voorlopige karakter van de plannen maakt het mogelijk om met alle betrokken partijen alsnog inhoud te geven aan het Dongens DNA. Dat vereist dan wel een veel grotere inbreng van de omwonenden dan tot op heden voor deze groep is ingeruimd.
Zie beantwoording 9 lid a. 
 

Inzending 10 – d.d. 01-12-2023

Hallo, wij zijn naar de informatieavond over de Bolkensteeg geweest, wij hebben geen problemen met de bouwplannen maar als daardoor de verkeersproblemen aangepast moeten worden, willen wij geen verkeersdrempel voor de deur.
In ons initiatiefplan is geen verkeersdrempel voorzien aan de Bolkensteeg. Bij de verdere civiele uitwerking van het initiatiefplan zal er samen met de gespecialiseerde afdeling(en) binnen gemeente Dongen bekeken worden op welke wijze er een veilige in- en uitrit naar de Bolkensteeg gecreëerd kan worden.